VAD GÖR EN POP-UP BUTIK TILL EN SUCCÉ?

Vad gör en pop-up butik till en Succé

Att det är populärt med pop up-butiker är inte så konstigt då fördelarna är många. Däremot skiljer sig fördelarna åt beroende på vilket typ av företag som ligger bakom. För ett etablerat varumärke kan det vara ett fantastiskt sätt att lansera nyheter eller tillfälliga kollektioner. Andra bolag kanske vill testa hur den lokala marknaden ser ut med befintligt utbud. För e-handlare kan en tillfällig, fysisk butik vara enda chansen kunderna har att klämma och känna på produkterna innan köpet. Och för företag på reglerade marknader kanske det är enda sättet att synas överhuvudtaget.

Oavsett vad ni har för behov, syften och mål för att skapa en Pop up är fördelarna många. Men det är även utmaningarna. Willway har lång erfarenhet av att skapa och bemanna pop-ups, showrooms och andra tillfälliga lokaler, och här delar vi med oss av några tips för att lyckas.


TIMING
En popup-butik är just det – En butik som dyker upp över en natt och försvinner lika snabbt. Genom att sätta en tidsbegränsning på din popup-butik, skapas en ”sense of urgency”, då kunderna vet att den inte kommer finnas för evigt. En kortare hyresperiod innebär att du kan få en billigare lokalhyra från fastighetsägaren, beroende på läge. Ju mer flexibel och kortare framförhållning du kan jobba med, desto enklare blir det att förhandla ned kostnaden. Detta bör såklart sättas i relation till vilken säljperiod, lanseringsperiod etc som passar ert varumärke och utbud. Ett billigt kontrakt för att sälja vinterkläder i Juli är antagligen ingen vidare bra investering.


LÄGE
Att läget spelar stor roll inser nog de flesta, och de första frågorna man ställer sig är antagligen; Passar butikerna runtomkring vårt varumärke? Hur ser Footfall ut på platsen? Hur ser utbudet av tillgängliga lokaler ut? Detta är viktiga frågor att ställa sig och det gäller att hitta en bra avvägning för att hamna rätt.

Samtidigt vill vi på Willway lyfta att för många varumärken handlar det om mer än att bara dividera footfall med hyra. För att bygga en hype och vara exklusiv kan det vara bra att ligga lite avsides. Genom att bygga marknadsföringen innan kanske det till och med går att ligga en trappa upp? Det kan också vara värt att ta med i beräkningarna.


UTBUD
Utbudet i butiken kommer såklart att skilja sig åt beroende på företag, men att skapa exklusiva varor eller tjänster som bara finns tillgängliga i pop-upen brukar vara ett bra sätt att dra in folk i pop-up butiken. Går det inte att göra med ert utbud? Fundera då på om det går att göra något extra med kringtjänster, förpackningar eller liknande. På Willway hjälper vi gärna till med hela konceptet och kan hjälpa till vid exempelvis framtagning av merch.


BEMANNING
Personalen som representerar ert varumärke ÄR ert varumärke. Därför är det viktigt att matcha rätt personal med rätt varumärke och utbilda dem ordentligt. Allt detta är Willway specialister på och vi hjälper gärna till med att göra er pop-up till en succé.


MARKNADSFÖRING
Genom riktad marknadsföring, bra erbjudanden och roliga aktiveringar går det att skapa hype och driva trafik till Pop-up butiken. Exakt hur detta görs bäst beror på varumärke och förutsättningar, men att det går – det är vi övertygade om. Och vi diskuterar gärna igenom hur med er.


EVENTS
En tillfällig central yta kan vara utmärkt att bjuda in samarbetspartners till, hålla intern-utbildningar, skapa influencer-events kring och mycket mer. Lokalen är ju redan betald, så varför inte utnyttja det till max? På Willway arbetar vi dagligen med att skapa events åt några av Sveriges mest spännande varumärken.


Det finns mycket mer att säga kring Pop-up butiken, men för att bli mer specifik krävs det ofta att man har förutsättningarna klara för sig. Hör gärna av er till oss på Willway så kan vi diskutera igenom just era behov och önskemål närmare, helt förutsättningslöst.

TA TEMPEN

Svara på 10 snabba frågor så återkommer vi med en kostnadsuppskattning inom en dag.